به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اول مهر سال 92 بود که حجةالاسلام حسن روحانی رئیسجمهوری در مراسم بازگشایی مدارس طی سخنانی اعلام کرد: من دیگر از تنبیه جسمی سخن نمیگویم که قطعا دیگر وجود ندارد. چنانچه دولت تدبیر و امید در هر گوشهای از کشور با چنین موارد تنبیه جسمی مواجه شود با اشد برخورد مواجه خواهند شد.
پس از سخنان رئیسجمهوری درخصوص تنبیه بدنی و درخواست از آموزش و پرورش برای فراهم کردن فضای لازم در مدارس به منظور بیان نظرات دانشآموزان و آموزش نقد منصفانه به آنها بود که مسئولان آموزش و پرورش تصمیم گرفتند تا در کنار اجرای زنگ گفتوگو، انشا و کتابخوانی که از سایر موارد مورد تأکید رئیسجمهوری بود برای رصد و مقابله با تنبیه بدنی نیز کمیتهای را تشکیل دهند.
حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی در روزهای نخست آغاز سال تحصیلی جدید یعنی در تاریخ 5 مهر در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از تشکیل کمیتهای برای مقابله با رصد تنبیه بدنی در مدارس و برخورد با خاطیان خبر داد.
به گزارش تسنیم، علی رغم تلاش مسئولان آموزش و پرورش برای رصد پدیده تنبیه بدنی در مدارس و مقابله با آن اما هنوز هم اخباری درخصوص تنبیه بدنی دانش آموزان آن هم بیشتر در مناطق محروم به گوش میرسد به عنوان مثال 15 مهر امسال در بندرعباس مدیر دبستانی، دانشآموزان یک کلاس درس را با لوله پولیکا تنبیه کرده بود.
کفاش در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص اینکه آیا مجازات افرادی که اقدام به تنبیه بدنی دانشآموزان در مدارس میکنند، بازدارنده است؟ گفت: کمیته مقابله با تنبیه بدنی با مسئولیت مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است و معاونان و مدیران کل وزارتخانه نیز در آن عضویت دارند که اقدام به رصد تنبیه بدنی، شناسایی خاطیان و مقابله با آنها میکند.
وی افزود: 105 هزار مدرسه در کل کشور داریم که ممکن است در تعداد محدودی از آنها تنبیه بدنی رخ دهد البته قانون نحوه برخورد با خاطیان را پیشبینی کرده است. اگر فردی از کارکنان مدرسه اقدام به تنبیه بدنی دانشآموزان کند و موضوع گزارش شود کمیته رسیدگی به تنبیه بدنی تشکیل شده و با دانشآموز، خانواده وی و فرد خاطی صحبت میکند همچنین در قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان درخصوص برخورد با تنبیه بدنی مراحلی همچون تذکر شفاهی، اخطار کتبی، توبیخ و درج در پرونده ذکر شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: تخلف دارای مراحلی است که مرحله نخست آن اتهام است یعنی ابتدا در هیئت تخلفات اداری بحث تنبیه بدنی بررسی میشود و اگر اثبات شد که در این زمینه تخلف صورت گرفته است، برخورد قانونی اعمال میشود البته از همان ابتدا حکم شدیدی که به صورت تعلیق از کار یا اخراج باشد صادر نمیشود بلکه تذکر شفاهی یا کتبی به فرد خاطی ارائه میشود اما اگر تنبیه بدنی مجدد توسط فرد تکرار شود درج در پرونده و اخراج اعمال میشود.
** تنبیه بدنی کودک آزاری محسوب میشود
همچنین محمد دیمهور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با وجود تاکیدات آموزش و پرورش بر مبارزه و برخورد با تنیبه بدنی کودکان، هم اکنون شاهد هستیم که بحث تحقیر و تنبیه بدنی بویژه در مدارس مناطق محروم و نقاط روستایی جریان دارد، برای این موضوع چه تدابیری اندیشیدهاید؟ گفت: ما تحقیر را مضر میدانیم و در مدارس کشور هر نوع تنبیه و تحقیر کودکان را عملی قرون وسطایی به حساب میآوریم که هیچ رابطهای با تعلیم و تربیت اسلامی ندارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: از واحدهای آموزشی میخواهیم به موضوع مقابله باتنبیه بدنی و تحقیر کودکان توجه داشته باشند. چرا که آسیب جسمی و روحی کودک نوعی کودک آزاری شناخته شده و طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوان جرم عمومی است و هر فردی میتواند علیه آن اقامه دعوی کند.
وی افزود: فردی که با کودک به زبان تحقیر و توهین صحبت کند صلاحیت معلمی ندارد چرا که جنس فعالیت معلمی از جنس فعالیت انبیاست و حتی الگوی معلمان پیامبر اسلام است. اگر در محیطهای آموشی تنبیه بدنی دانشآموزان گزارش شود در قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت جرم آن پیشبینی شده است و بسته به میزان جرم، مجازاتهایی را در نظر گرفتهاند و در آموزش و پرورش با دو مفهوم تنبیه بدنی و تحقیر دانشآموزان برخورد قانونی خواهیم کرد.
دیمه ور گفت: اما باید اولیا و جامعه نیز در این خصوص توجه داشته باشند؛ بعضی از آنها رفتار ناپسند نسبت به کودکان دارند که باید اصلاح شود و ما نیز با متخلفان در این خصوص برخورد قانونی کرده و خواهیم کرد.
نظر شما